Календар новин

<< < грудень 2017 > >>
пн. вт. ср. чт. пт. сб. нд.
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Котляр за роботою (Вінце Мелка)

Художнику не дано передбачити долю свого твору. Що очікує, приміром, акварельний аркуш? Почесне місце в національній галереї? А, може бути, папка в приватній колекції чи загибель?

Акварель Вінце Мелки «Ромський коваль» по праву знайшла своє місце в етнографічному музеї. Вона має всі достоїнства жанру: прозорість кольору, гармонічний колорит і той ступінь недбалості, що відрізняє дійсного майстра. Тут немає зайвого промальовування деталей. Пензель торкався паперу легкими, але точними мазками. Нарешті, тут помітна школа – художник другої половини XIX століття всмоктав у себе все краще, що давала тоді система освіти.

Чому ж усе-таки музей етнографії?

А де ще повинен знаходитися твір, який відрізняється такою прекрасною передачею етнографічних деталей? Автору вдався не тільки типаж рома-келдерара. Він відбив і деталі його костюма, й інструменти кочового лудильника.

Ось молоток – «чекано».

Ось вбите в землю похідне ковадло – «допо».

У підручного в руках міх – «пішота». Це шкіряний мішок із планками ззаду.

Все те, що складало інвентар майстерні під відкритим небом.

Акварель оживляє саму атмосферу роботи котляра – дзвінкі удари молотка по майже готовому казані.

Рубрику веде Микола Бессонов

 

Вінце Мелка. Vince Melka. «Ромський коваль». П., акв. Ут. пол. XIX ст.


 

 Веб-сайт створено в рамках проекту «Створення у м. Ужгород Центру правової інформації та консультацій для посилення правових можливостей бідних верств населення з осередком на території ромського компактного поселення в м. Ужгород – Радванці», що реалізовується в партнерстві громадськими організаціями «Карпатське агентство прав людини «Вестед», «Товариство ромів Закарпаття «Рома» та «Закарпатське обласне ромське об’єднання «Романі черхень» за підтримки програми “Верховенство права” Міжнародного Фонду “Відродження”. Думки, відображені у матеріалах сайту, належать авторам та можуть не збігатися з точкою зору Міжнародного фонду "Відродження".